VELKOMMEN TIL SUPPORT
Her har vi samlet en række tips og vejledninger, der kan hjælpe dig med at løse eventuelle problemer, du måtte støde på med dine varmeløsninger. Vores fejlfinding er opdelt i tre hovedkategorier: Vandvarmer, Kaisai Varmepumper og Panasonic Varmepumper.
Under hver kategori finder du specifikke vejledninger og løsninger, der er skræddersyet til det pågældende produkt. Uanset om du oplever problemer med vandtemperaturen, strømforsyningen eller noget helt tredje, er vores mål at give dig de nødvendige værktøjer til at løse problemet hurtigt og effektivt.
Husk, at vores team altid står klar til at hjælpe, hvis du har brug for yderligere assistance.
Gennemstrømsvandvarmeren
Oversigt over fejl og løsninger

- Kontroller, om der er spænding til vandvarmeren. Der skal være 400V mellem alle 3 faser målt på tilgangen til vandvarmeren.
- Kontroller, om vandvarmeren er indstillet til den korrekte effekt. For en mellemmodel skal den være indstillet til enten 9-11-12-15 kw. For en stor model skal den være indstillet til enten 17-18-21-24 kw.
- Kontroller, om vandvarmerens T outlet viser den korrekte temperatur. Hvis vandvarmerens T outlet viser f.eks 47 grader, men der kommer lunken vand ud af vandhanen, kan det være en kontra ventil i f.eks et brusearmatur der ikke slutter tæt og derved lukker koldt vand over i det varme.
Lysstyrken kan dæmpes i menuen. Drej knappen ned på 30 grader og hold knappen trykket ind i ca 5 sekunder og slip når der står set point i displayet. Herefter fremkommer en menu, man kan navigere rundt i. Under Bright Max trykkes 1 gang på knappen, og herefter kan lyset skrues ned. Tryk derefter 1 gang igen og dit valg er gemt. Drej til ”Exit” og tryk for at komme ud af menuen igen.
Der er ikke korrekt strøm til vandvarmeren. Mål om der er 400 V mellem alle 3 faser mens der tappes varmt vand.
Du kan finde dit elnetselskab ved at gå ind på dette link: https://greenpowerdenmark.dk/vejledning-teknik/nettilslutning/find-netselskab. Indtast din adresse, og du vil få oplyst navnet på eludbyderen og et telefonnummer, hvor du kan ringe til og få de oplysninger, du skal bruge.
Det lille filter, der sidder på tilgangsvandrøret, er måske tilstoppet. Luk for vandet, skru forskruningen af, tag filteret ud med en lille spidst genstand ex skruetrækker, skyl filteret godt igennem og fjern al skidt. Herefter remonteres.
Overkogssikringen er udløst, tryk sikringen ind ved et hårdt bestemt tryk. Man skal have fastslået hvorfor overkogssikringen er slået fra INDEN man trykker reset. Den slår fra ved for højt tryk eller for høj temperatur.
- Sluk for strømmen til vandvarmeren.
- Luk den sorte hane.
- Skru det lille dæksel af med en lige kærv skruetrækker.
- Tag filteret ud med en spidstang eller lignende værktøj.
- Rens filteret grundigt.
- Indsæt filteret igen og påsæt dækslet.
- Åbn den sorte hane.
- Åbn en varm vandhane, så luften kan komme ud af vandvarmeren.
- Tænd for strømmen igen.
Kaisai varmepumper
Oversigt over fejl og løsninger

Hvis du oplever en E8 flowfejl på din Kaisai varmepumpe, kan du følge disse trin for at løse problemet:
- Kontroller, at der ikke er luft i systemet.
- Sørg for, at der er mindst to radiatorer eller gulvvarmekredse åbne, så der kan komme flow igennem.
- Kontroller, at filteret ikke er tilstoppet.
- Bemærk, at hvis termostatventilerne i huset lukker ned på grund af natsænkning eller lignende, kan der opstå en E8 flowfejl.
En E0 fejl opstår, når varmepumpen har haft 3 x E8 flowfejl i træk. For at løse dette problem, skal du først finde årsagen til E8 fejlen som beskrevet ovenfor. Når du har løst problemet med E8 fejlen, skal du slukke helt for varmepumpen ved sikkerhedsafbryderen eller sikringen for at fjerne E0 fejlen.
- Tryk på menu (øverst venstre knap)
- Tryk på “service information”
- Tryk på “display”
- Her kan dato / tid indstilles.
Panasonic varmepumper
Oversigt over fejl og løsninger

Det hænder, at en flowfejl kan opstå. Dog er det i de fleste tilfælde (9 ud af 10) en fejl, som du selv kan rette ved at følge nedenstående vejledning. Hvis din varmepumpe viser “H62 – Flowfejl vandside”, skal du gøre følgende for at få varmepumpen til at fungere igen:
Sørg for, at alle dine termostater er åbne
- Drej alle termostater i de rum, du ønsker opvarmet, helt op (indstil radiatortermostaterne til 5/maks., indstil gulvvarmetermostaterne til maks. temperatur).
- Genstart varmepumpen – det kan være nødvendigt at slukke for strømmen ved eltavlen, før flowfejlen ophører.
Kontroller, at der er tryk på systemet
- Påfyld vand i systemet, så trykmåleren viser et tryk mellem 1,5 og 2 bar. Vand påfyldes ved at åbne for de to skruer/møtrikker, der sidder i hver ende af den hvide slange.
- Genstart varmepumpen – det kan være nødvendigt at slukke for strømmen ved eltavlen, før flowfejlen ophører.
Rens filteret for snavs
- Sluk for varmepumpen ved kontrolpanelet, hvis den ikke allerede er slukket.
- Find filteret for snavs på varmepumpens udedel. Det er placeret i bunden på højre side af pumpen, når du kigger på den forfra.
- Følg de detaljerede instruktioner for at rense snavsfilteret.
- Tænd for varmepumpen igen. Hvis trykket er under 2 bar, skal du påfylde vand igen op til 2 bar.
Det sker ofte, at stikket til blæsermotoren løsner sig og skal trykkes fast igen. Hvis dette ikke hjælper, skal du kontakte din Elvandvarmer.dk support.
Det er ofte cirkulationspumpen i varmepumpen, der har sat sig fast, f.eks. på grund af snavs i centralvarmesystemet, der kommer med ind i pumpen (selv med et filter). For at forhindre denne fejl, bør centralvarmesystemet renses grundigt, før en varmepumpe installeres.
Guide til indstilling af varmekurven
Varmekurven styrer, hvilken fremløbstemperatur din varmepumpe skal levere ved en given udetemperatur. For eksempel kan varmekurven være indstillet, så varmepumpen leverer 45 °C fremløb ved -5 °C i udetemperatur. Hvis du konstant oplever, at det er for koldt eller for varmt, skal du sandsynligvis justere din varmekurve.
Grundindstilling af varmekurven
For ældre huse foreslår vi en varmekurve på 45 – 28, og for nyere huse foreslår vi 35 – 22. Dette betyder, at ved minus 5 grader udenfor vil varmepumpen lave 45 grader fremløb (eller 35 for nyere huse), og ved plus 15 grader udenfor vil den lave 28 grader fremløb (eller 22 for nyere huse). Dette gør, at du ikke behøver at justere op og ned, efterhånden som det bliver koldere eller varmere i vejret.
Sådan justerer du varmekurven
Gå til hovedmenuen
- Sluk for varmepumpen ved hjælp af tænd/sluk-knappen nederst til højre.
- Tryk på knappen med de tre streger øverst i højre hjørne på kontrolpanelet.
Vælg “Installatørindstillinger”
- Når du har valgt “Installatørindstillinger”, skal du trykke “OK” to gange for at komme videre.
Vælg “Varme” under “Driftsindstillinger”
- Derefter vælger du “Driftsindstillinger” og så menupunktet “Varme”.
Vælg “Vandtemperatur for varme ON”
- Vælg menupunktet med titlen “Vandtemperatur for varme ON”.
Vælg “Kompenseringskurve”
- For at ændre varmekurven skal du vælge “Kompenseringskurve”.
Justér varmekurven
- Nu kan du ændre på varmekurven. Start med at ændre temperaturen et par grader i den ønskede retning. Hvis du efter et par timer stadig ikke har den ønskede temperatur, så prøv med endnu et par grader. Gør det, indtil du har den ønskede indetemperatur.
Tænd for varmepumpen igen
Hvis du har problemer med at indstille varmekurven, kan du kontakte os, og vi vil hjælpe dig med at justere varmekurven på din varmepumpe. Skriv en mail til os, eller ring til os, hvis vi skal hjælpe dig.
Reklamation
Oprettelse af reklamation
Hvis du ikke har fundet løsningen på din fejl i vores fejlfinding, har du mulighed for at oprette en reklamation. Vi bestræber os på at hjælpe dig med at løse problemet, og hvis det viser sig, at fejlen skyldes en fabrikationsfejl, vil vi naturligvis sørge for at udbedre den.
For at oprette en reklamation, skal du benytte vores reklamationsformular og udfylde med en detaljeret beskrivelse af problemet samt eventuelle fejlkoder, du har modtaget. Vi vil derefter vurdere situationen og guide dig gennem de næste trin.
Vi kan ikke tilbyde at udfylde formularen for dig, da du skal godkende vores betingelser omkring behandling af reklamation. Vores betingelser overholder købeloven og tager udgangspunkt i denne.
Hvad dækker en reklamation?
En reklamation dækker fabrikationsfejl, det vil sige fejl, der er opstået under produktionen af produktet. Dette kan være alt fra defekte komponenter til fejl i selve designet af produktet.
Det er vigtigt at bemærke, at en reklamation ikke dækker fejl, der er opstået på grund af forkert brug, manglende vedligeholdelse, eller hvis produktet er blevet brugt på en måde, der strider imod producentens anvisninger. Hvis du er i tvivl om, hvorvidt din fejl er dækket af reklamationen, er du altid velkommen til at kontakte os for yderligere vejledning.
Du skal derfor være opmærksom på at såfremt vi afviser en reklamation vil vi stadig tilbyde at afhjælpe problemet til almindelig afregning.
Vi gør ligeledes opmærksom på at afvises en reklamation og accepteres tilbud om reparation ikke, vil der blive opkrævet et fejlsøgningsgebyr på 895 DKK.